Der er 0 varer i kurven
Når man snakker om ubalance i et hjul er det typisk statisk og dynamisk ubalance. Det er disse kræfter man for det meste mærker i bilen. Når man afbalancerer korrigeres ubalancen med vægte. Almindelige afbalanceringsmaskiner bruger ens tolerancer for statiske og dynamiske kræfter. Men alle biler er meget mere sensitive overfor statiske vibrationskræfter end dynamiskekræfter.
Traditionelle afbalanceringsmaskiner afbalancerer udelukkende den ubalance de statiske og dynamiske kræfter forårsager. I mange tilfælde vil dette ikke være tilstrækkeligt til at fjerne uønsket vibration, støj og træk.
Hunter maskinen kan afhjælpe problemerne hvor traditionel afbalancering ikke slår til. Men en trykrulle aflæses dækkets ensartethed med et tryk på 635kg. Herved simuleres kørsel på vej. Ved denne metode aflæses de radiale og laterale kræfter under belastning svarende til akseltryk og og foreslår en mulig løsning.
Radial ubalance forårsaget af dæk og/eller fælgkast vil ved analyse give mulighed for at markere henholdsvis høje og lave punkter på dæk og fælg.
Et eksempel kunne være et højt punkt på et dæk. Dette vil i et dækapparat kunne roteres til det laveste punkt på fælg. Derved elimineres eller mindskes ubalancen.
Trykrullen kan ligeledes måle den laterale kraft individuelt for hvert hjul. Det målte sidetræk afgør hvor hjulet placeres på køretøjet.
GSP9700 fra Hunter Engineering er godkendt og anbefalet af bilfabrikanterne og har bevist sit værd af tusindvis af værksteder verden