Der er 0 varer i kurven
Såvel som i Teknologisk Instituts standard TI-2044 og i STRO Databogen, som alle der arbejder med dæk og fælge bør være bekendt med, er der nu også kommet tilsvarende klare definitioner i Vejledningen om syn af køretøjer. Herefter kan man ikke længere diskutere, hvad der er en beskadigelse, en permanent reparation, en nødtætning eller en præventiv tætning af et dæk.
Høringssvar taget til efterretning
Hvornår er et dæk beskadiget?
Beskadigelsen af dæk kan bestå i: • Brud eller skade på dækkets bærende eller lufttætte lag • Stik- eller snitskader • Revner i gummiet, der går ind til den indre opbygning i stål, nylon eller lignende • Lokale udbulinger, som indikerer indre fejl i dækkets opbygning
Hvad er en reparation?
Reparation af dæk inddeles i: • Permanent reparation • Nødtætning • Præventiv tætning
Hvordan må man reparere?
Permanent reparation De eventuelle forskrifter, som dækfabrikanten har angivet, skal overholdes. Ved reparation af dæk skal de generelle bestemmelser i STRO databogen samt reparationsstandard TI-2044 følges.
Nødtætning Indsprøjtning af tætningsmiddel samt udefra foretagne propninger anses ikke for permanent reparation, men er kun nødtætning til kørsel til nærmeste fagmand, jf. bilfabrikantens anvisninger. Nødtætning af dæk på lastbiler, busser og påhængskøretøjer er ikke tilladt.
Kære kunde På grund af ekstra stor travlhed, kan leveringstiden blive forlænget . Vi arbejder på højtryk, så du får dine varer hurtigst muligt. Venlig hilsen
Jens V. Andersen Indehaver